گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

تحصیل در ترکیه


چرا تحصیل در ترکیه انتخاب مناسبی به شمار می رود؟

علاقه دانشجویان به تحصیل در ترکیه به سرعت در حال افزایش است. با افزایش جذب دانشجو در سال‌های اخیر، سیستم آموزشی ترکیه به عنوان یک مقصد بهینه برای تحصیل در رشته هایی همچون تاریخ، سیاست، زبان، علوم و علوم دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

تحصیل در ترکیه

علاقه دانشجویان به تحصیل در ترکیه به سرعت در حال افزایش است. با افزایش جذب دانشجو در سال‌های اخیر، سیستم آموزشی ترکیه به عنوان یک مقصد بهینه برای تحصیل در رشته هایی همچون تاریخ، سیاست، زبان، علوم دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی، تحصیل در ترکیه مقصد مناسبی برای دانشجویان با سفر ماجراجویانه است. پس از اینکه شما به طور کامل شهر بزرگ استانبول را کشف کردید، سواحل به ظاهر نامحدود را طی کرده و از شهرهای تاریخی مشهور (تروا) و افسوس دیدن کردید، می‌توانید تجربه های بهتری پس از تحصیل در ترکیه داشته باشید. به خصوص اینکه تعداد ایرانیانی که به ترکیه سفر میکنند روز به روز در حال افزایش است.

تحصیل در ترکیه بدون محدودیت

در حال حاضر تقریبا ۱۵۰ کالج و دانشگاه در ترکیه وجود دارند و بیش از 30 هزار دانشجوی خارجی در این کشور تحصیل می‌کنند. استانبول بزرگ‌ ترین شهر ترکیه و پنجمین شهر بزرگ جهان است. این کشور فرصت‌هایی برای تحصیل در ترکیه برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا در ده دانشگاه مختلف آموزش ببینند. بسیاری از شهرهای کوچک‌ تر نیز گزینه‌های مختلفی برای تحصیل در ترکیه را ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که ترکی زبان رسمی این کشور است، اما فرصت‌ هایی برای یادگیری و تحصیل در ترکیه به زبان های کردی، دیملیک و گاباردین وجود دارد.

البته جای نگرانی نیست. بیشتر مطالعات در این کشور به زبان انگلیسی ارایه می‌شود. در زیر برخی از محبوب‌ترین حوزه‌های مطالعاتی جهت تحصیل در ترکیه آورده شده ‌است:

بیزنس

مهندسی

مطالعات شرقی مدیترانه

روابط بین‌الملل

سفر، گردشگری و مهمان‌داری


چرا بهتر است ادامه تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که تحصیل در ترکیه را توجیه پذیر می سازد. سیستم آموزشی ملی ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است: آموزش رسمی و غیر رسمی. تحصیل رسمی به معنای سیستم مدارس است و در نتیجه شامل آموزش عالی است. آموزش غیر رسمی شامل تمام فعالیت‌هایی است که خارج از مدرسه و یا در کنار مدرسه سازماندهی شده‌اند. از جمله مزایای تحصیل در ترکیه عبارتند از:

استانداردهای عالی آموزشی

ارائه مدارک شناخته شده بین المللی

دانشگاه‌های مدرن با امکانات برجسته

تنوع فرهنگی

آموزش ایمن و مقرون ‌به ‌صرفه

دارای یک محیط گرم و دوستانه

بررسی دانشگاه های ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی

دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در ترکیه آموزش تخصصی سطح بالایی برای دانشجویانی فراهم می‌کنند که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده‌اند. توجه آموزش عالی برای داشتن کار و زندگی عالی، از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت، به عنوان هدف اولیه در آموزش عالی و تحصیل در ترکیه اتخاذ گردیده است.

برنامه ‌هایی که توسط دانشگاه های ترکیه ایجاد می‌شوند همیشه این ادراک را منعکس می‌کنند، که توجه به کیفیت آموزشی در صدر توجهات قرار دارد. دانشگاه‌ها متشکل از چندین واحد توسط دولت و براساس قانون به عنوان شرکت‌های دولتی که در آموزش و پژوهش خودمختاری دارند تاسیس شده‌است.

 

آشنایی با مقاطع مختلف تحصیل در ترکیه

کارشناسی

هر دانشگاه برای تحصیل در ترکیه، شامل دانشکده‌ های چهار ساله است که برنامه‌های مقطع کارشناسی، کارشناسی دوم را با تاکید حرفه‌ای بودن، و مدارس حرفه ای دو ساله که برنامه های سطح مقدماتی کارشناسی (کاردانی) را با ماهیت کاملاً حرفه ای ارائه می دهند.

کارشناسی ارشد

برنامه های سطح تحصیلات تکمیلی جهت تحصیل در ترکیه شامل برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا است که با هماهنگی انستیتوها برای تحصیلات تکمیلی انجام می شود. برنامه های کارشناسی ارشد به عنوان برنامه های “با پایان نامه” یا “بدون پایان نامه” ، حداقل در دو سال (برای هر دو) مشخص می شوند. برنامه های کارشناسی ارشد “با پایان نامه” شامل یک پایان دوره مشخص شده و پس از آن ارسال پایان نامه است در حالی که برنامه های “بدون پایان نامه” شامل اتمام دوره های تحصیلات تکمیلی و یک پروژه ترم است.

دکتری

دسترسی به برنامه ها و تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا در ترکیه نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد. برنامه های دکتری حداقل چهار سال است که شامل تکمیل دوره ها ، قبولی در آزمون صلاحیت دکتری و تهیه و دفاع از پایان نامه دکتری است. برنامه های آموزش تخصصی پزشکی معادل برنامه های سطح دکترا در دانشکده های پزشکی و بیمارستانهای آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجتماعی کشور ترکیه انجام می شود. دانشگاه‌ها برای تعیین تعداد دانش آموزان در برنامه‌ های سطح تحصیلات تکمیلی، همچنین الزامات پذیرش، و برنامه آموزشی و درجه الزامات این برنامه‌ها، مطابق با قوانین کلی و مقررات اتخاذ شده توسط شورای بینابینی، آزاد هستند.

درباره تحصیل پزشکی در ترکیه

علیرغم اینکه تحصیل پزشکی در ترکیه  جدید به نظر میرسد، اما علم پزشکی در کشور ترکیه تقریبا 500 سال قدمت دارد. نزدیکی به ایران ، شرایط فرهنگی و آب و هوای مناسب ، هزینه مناسب، شرایط عالی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه ، تحصیل پزشکی در ترکیه را به یک گزینه بسیار مناسب برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است.

دانشگاه های پزشکی ترکیه با اصلاحات اساسی دهه اخیر در راستای جهانی شدن حرکت میکنند. این فرایند شامل ایجاد استانداردهای جهانی در آموزش پزشکی و تشکیل برنامه های آموزشی پایه در مدارس پزشکی می باشد.

بهترین دانشگاه های پزشکی بالینی در تولید تحقیقات مربوط به موضوعات مختلف پزشکی و زیست پزشکی که شامل بیهوشی، قلب و عروق، طب داخلی و داخلی، متخصص گوارش، زنان باردار، چشم پزشکی، رادیولوژی و جراحی می باشد.

 

نگاهی به بورسیه تحصیلی در ترکیه برای پشتیبانی مالی

برنامه بورس تحصیلی ترکیه با طیف گسترده‌ای از منافع برای جذب استعدادهای بین‌المللی در دانشگاه ‌های ترکیه به ارمغان آورده ‌است.

بورسیه ها سالانه به دانشجویان ارائه شده و شامل مزایای متعددی برای آنها می باشد. امکان سکونت رایگان، عدم پرداخت شهریه برای دانشگاه، عدم پرداخت هزینه برای بیمه درمانی و خدمات بهداشتی است و کلیه هزینه های مسافرتی دانشجویی برای وی پرداخت می شوند. در نتیجه شما کاملاً رایگان مشغول به تحصیل خواهید شد، و کلیه هزینه های زندگیتان بر عهده دولت ترکیه خواهد بود. در رابطه با خدمات درمانی ذکر این نکته ضروری است که هزینه های درمانی شما بر عهده بیمه سلامت عمومی این کشور است. تنها دلیلی که دولت ترکیه را ملزم به پرداخت این دست هزینه ها می کند امکان جذب دانشجو نخبه و تلاش برای ارتقا سطح علمی کشور است.

در این بین نباید فراموش کنید که برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه شرایطی وجود دارد که اگر مشمول آن باشید می توانید به سادگی بورسیه تحصیلی دریافت کنید. در اختیار داشتن مدرک زبان بین المللی امری ضروری در این رابطه است. ارائه مدرکی مبنی بر پایان دوره دبیرستان با نمره لازم طی آزمون های بین المللی شرط بعدی برای دریافت بورسیه تحصیل در ترکیه است. همچنین شما باید یکسال قبل مدرک مهارت زبانی ترکیه خود را پیش از ورود به دانشگاه ارائه نمایید که توسط موسسات آموزش عالی برگزار می شود.  معدل های لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای کارشناسی 14، کارشناسی ارشد و دکترا 15 است.

 

مسکن و هزینه‌های زندگی در ترکیه

اکثر دانشگاه‌ها امکانات اقامتی و یا گزینه‌ های دیگر را برای دانشجویان جهت تحصیل در ترکیه ارائه می‌دهند. جدای از خوابگاه‌ های دانشگاه، این مراکز متعلق به همه دانشجویان است. در بسیاری از موارد دانشجویان تشویق می‌شوند که با دانشگاه تماس بگیرند تا اطلاعات بیشتری در مورد گزینه‌ های خاص خود بیابند. همچنین شهرهای بزرگ اقامت در خانه های استیجاری را پیشنهاد می‌کنند که اغلب با سایر دانشجویان بین ‌المللی و ترکیه‌ای تقسیم می‌شوند.

بیشتر خوابگاه‌ ها جهت تحصیل در ترکیه لوازم آشپزخانه برای توانایی‌های طبخ غذا دارند، آن‌ها همچنین کافه تریا های کوچکی دارند که تا نیمه‌شب کار می‌کنند. خوابگاه ها بر اساس جنسیت از هم جدا شده و اتاق های خصوصی و مشترک را ارائه می دهند. زندگی در یک خوابگاه برای تحصیل در ترکیه یک فرصت عالی برای شرکت در فعالیت‌های خارج از محوطه دانشگاه و همچنین دیدن بسیاری از دانشجویان دیگر، راه عالی برای ایجاد دوستی برای یک دانش‌آموز خارجی است. میانگین قیمت اتاق بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه بسته به امکانات متغیر است.

در شهرهای اصلی ترکیه قیمت آپارتمان بسیار بالا است، اما چیزی که باید از آن مطلع باشید این است که قیمت‌ها با ابعاد، اندازه و کیفیت یک محیط بسیار تفاوت دارند. راه‌حل بسیاری از دانشجویان این است که در آپارتمان خود با یکی از دوستان یا دانشجویان دیگر شریکی اجاره کنند. میانگین هزینه یک مجتمع در محوطه دانشگاه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه است.

 

درخواست ویزای دانشجویی جهت تحصیل در ترکیه

درخواست برای ویزای دانشجویی جهت تحصیل در ترکیه به معنی تکمیل تعدادی از روش‌ها از جمله جمع‌آوری چندین سند و شرکت در یک مصاحبه ویزا است. به شدت توصیه می‌شود که درخواست خود را برای ویزای دانشجویی ترکیه به موقع ارائه دهید تا از هرگونه مشکلی اجتناب کنید. چارچوب زمانی برای ارسال ویزای دانشجویی ترکیه به شرح زیر است:

اولین مرتبه برای درخواست ویزا: ۶۰ روز قبل از رفتن به ترکیه.

آخرین مرتبه برای درخواست ویزا: یک ماه قبل از سفر.

شما باید درخواست خود را برای ویزا مورد نظر در سفارت ترکیه، کنسولگری یا مرکز درخواست ویزای ثالث در کشور خود ارسال کنید. توجه داشته باشید که سفارت ترکیه تنها مرجع مسئول و واجد شرایط برای پردازش درخواست شما و دادن یک تصمیم در مورد شما است.

زمانی که درخواست ویزای تحصیلی برای کشور ترکیه می‌کنید، فرم آنلاین به شما این فرصت را می‌دهد که یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

ویزای کارورزی

کارآموزی ERASMUS

کارآموزی AIESEC

دوره زبان ترکی

دوره آموزشی

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا جهت تحصیل در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی ترکیه به شرح زیر هستند:

فرم درخواست ویزا دانشجویی

گذرنامه معتبر شما.

گذرنامه‌های بیومتریک در انطباق با الزامات عکس ویزای ترکیه.

سند بلیط‌های پرواز رزرو شده.

بیمه مسافرتی برای اقامت تان در ترکیه.

نامه پذیرش: که نشان‌دهنده این است که شما توسط یک موسسه آموزشی در ترکیه پذیرفته شده‌اید. این نامه باید مدت‌زمان اقامت شما را نشان دهد.

در صورت امکان، سند هزینه پرداختی برای برنامه تحصیلی که قرار است در آن شرکت کنید را اثبات کنید.

مدارک قبلی، گواهی‌ها و رونوشت‌ها.

اثبات منابع مالی: مقامات ترکیه از شما می‌خواهند نشان دهید که پول کافی برای زندگی در ترکیه در طول تحصیل خود و پرداخت هزینه ها را دارید. شما باید مدارکی را به عنوان مدرک ارائه کنید. این مدارک می‌تواند:

اظهارات بانکی شما ثابت می‌کند که مقدار مورد نیاز را دارید.

بورسیه تحصیلی

مدرک اقامت: بسته به محل اقامت شما در ترکیه، باید یک سند را به عنوان مدرک اقامت ارائه کنید.

اگر در یک خوابگاه اقامت داشته باشید، سندی را ارائه کنید که ثابت می‌کند یک مکان رزرو شده دارید.

اگر از شما دعوت شده‌است که با دوستان یا بستگان خود در ترکیه بمانید، پس باید یک دعوت نامه از میزبان ارائه کنید.

اگر یک مکان برای خودتان اجاره کرده‌اید، یک توافقنامه اجاره امضا شده توسط هر دو طرف (شما و مالک) باید ارائه دهید.

 

قیمت و هزینه های تحصیل در ترکیه

هزینه شهریه موسسات آموزشی ترکیه در آغاز هر سال تعیین می‌شود. طی یک بازنگری کلی هزینه های ارائه شده جهت پرداخت شهریه برای تحصیل در ترکیه به تفکیک شامل موارد زیر است:

هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی:

دانشگاه‌ های دولتی ترکیه که در آن ها کلاس‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند:

دانش آموزان ترکیه‌ای: ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار آمریکا

دانشجویان بین‌المللی: ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا

دوره فاندیشن:

۵.۰۰۰۱۲.۰۰۰ دلار آمریکا

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی:

دانشگاه‌ های دولتی که در آن کلاس ‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند:

دانشجویان ترکیه‌ای: ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار آمریکا

دانشجویان بین‌المللی: ۶۰۰ ۶۰۰ دلار آمریکا

دوره فاندیشن:

۵.۰۰۰۱۲.۰۰۰ دلار آمریکا

در دانشگاه هایی که کلاس ها به زبان ترکی تدریس می شود ، هزینه ها به طور کلی حدود نیمی از قیمت تعین شده است. (دانشجویان جمهوری های ترکیه و کشورهای مبدا ترکیه (آذربایجان، باشکورتوستان ، بوسنی و هرزگوین ، داغستان ، کاراکاچ چرکی ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مقدونیه ، مغولستان ، مولداوی ، ازبکستان ، تاجیکستان ، تاتارستان ، ترکمنستان و اوکراین) همه شهریه خود را به عنوان اتباع ترکیه پرداخت می کنند.)

مقررات تحصیل در ترکیه مربوط به دانشجویان بین‌المللی

ویزای دانشجویی

دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند باید قبل از ورود به ترکیه ویزا بگیرند زیرا ویزای دانشجویی برای ثبت‌نام در کالج یا دانشگاه لازم خواهد بود.

اقامت

طی یک ماه پس از ورود به ترکیه ، تمام دانشجویان بین المللی باید ثبت نام کرده و اجازه اقامت (Ikamet Belgesi) را دریافت کنند. این مجوز از وزارت امور خارجه در مدیریت امنیت هر استان لازم است.

کار

متاسفانه دانشجویان بین‌المللی حق قانونی برای کار در ادارات دولتی یا خصوصی ندارند. با این حال، ممکن است در برخی از دانشگاه‌ ها، مانند METU و Bilkent، شغل دستیاری برای دانشجویان وجود داشته باشد.

بیمه

دانشجویان بین ‌المللی مسئول هرگونه هزینه بستری یا برای هر گونه خدمات پزشکی یا درمانی که در محیط ‌های دانشگاهی در دسترس نیست، می‌باشند. به دانش آموزان توصیه می‌شود که بیمه درمانی مناسب را برای شرایط اضطراری و بستری در ترکیه فراهم کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد