گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

تحصیل در چین

راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به چین

پژوهش و روایات از سوی دانشجویان نشان می‌دهد که چین در میان دانشجویان بین‌المللی بیشتر از گذشته محبوب شده‌است؛ و مزایای بسیاری برای آینده فارغ التحصیلان دارد.چین به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی تبدیل شده‌است، و یکی از

تحصیل در چین

تحقیقات از سوی دانشجویان نشان می‌دهد که تحصیل در چین در میان دانشجویان بین‌المللی بیشتر از گذشته محبوبیت پیدا کرده است و مزایای بسیاری برای آینده فارغ التحصیلان در چین و کشور های اروپایی وجود دارد. براساس تحقیقات انجام‌شده از سوی سایت www.student.com ، دانشجویانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند، تحصیل در این کشور را به عنوان گزینه ای محبوب انتخاب کرده اند.

چین به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی تبدیل شده‌است، و یکی از رهبران با اقتدار اقتصاد جهانی به شمار می آیدتحصیل در چین رویای موفقیت شغلی و مدرک مورد قبول در سراسر دنیا را برایتان به واقعیت تبدیل می کند. تحصیل در این کشور یک دنیای کاملا متفاوت است، و نیاز است که قبل از اقدام برای تحصیل در چین از باید ها و نباید ها، هزینه های زندگی و تحصیل، بورسیه ها و الزامات ویزای دانشجویی باخبر شوید. اگر می خواهید از جزء به جزء این موارد مطلع شوید، این مطلب موسسه اپلای من را تا انتها دنبال نمایید.

 تحصیل در مقاطع مختلف در چین

برای تحصیل در چین ابتدا نیاز است تا با شرایط تحصیلی در مقطع تحصیلات عالی آگاهی لازم را کسب کرده باشید. در این بخش به صورت کلی درباره مقاطع مختلف تحصیل در چین با ذکر شرایط و مدارک مورد نیاز هریک از آنها اطلاعاتی را در اختیار شما متقاضیان عزیز قرار خواهیم داد.

کارشناسان گروه مهاجرتی اپلای من آماده شاوره و همراهی شما عزیزان در خصوص تحصیل در چین خواهند بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در چین

امکان تحصیل در چین در مقطع کارشناسی یا لیسانس برای متقاضیان فراهم است. انتخاب یک دوره لیسانس در یک موسسه جهت تحصیل در چین به دلیل آموزش با کیفیت بالا، فرصت‌های تحقیقاتی گسترده، کادر آموزشی برجسته و فرصت‌های شغلی پرسود گزینه مناسبی به شمار می آید.

دانشجویان می‌توانند برای مدت ۲ یا ۶ سال در یک دوره کارشناسی تحصیل کنند. اگر چه یک برنامه کارشناسی در چهار سال تحصیلی می‌تواند به اتمام برسد، اما دانشجویان پزشکی نیاز دارند که برای یک یا دو سال، و یک سال اضافی هم برای کارآموزی وقت بگذارند. مدارک لازم ( به غیر از مدارک گفته شده عمومی در بخش های قبلی) برای پذیرش این مقطع جهت تحصیل در چین شامل موارد زیر است:

·       در اختیار داشتن مدرک دیپلم

·       تایید مدارک توسط موسسه آموزش و پرورش یا موسسه صدور گواهی متقاضی

·       ارائه مدرک آیلتس یا تافل برای رشته هایی که قابلیت ارائه به زبان انگلیسی را دارند.

·       رزومه و یا بیانیه شخصی درباره توانایی‌های شخصی، علایق، سوابق تحصیلی، برنامه‌های تحصیلی یا شغلی آینده، دلایل انتخاب چین به عنوان یک مقصد جهت تحصیل، و دیگر اطلاعات مرتبط

·       گواهی‌نامه پرداخت بانکی

·       گواهی پزشکی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چین

سیستم آموزشی چین مطابق با بسیاری از دیگر ساختارهای آموزشی که در بخش‌های مختلف جهان دنبال شده‌اند، اجرا می‌شودتحصیل در چین در مقطع کارشناسی ارشد در حدود دو یا سه سال شامل مطالعات جامع، پروژه‌ها، پایان‌نامه، و آزمون‌های شفاهی و کتبی برای انطباق با الزامات و دریافت مدرک طول می‌کشد. به دست آوردن مدرک کارشناسی‌ارشد به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا واجد شرایط بودن ثبت‌نام در مقطع دکترا را به اثبات برسانند و آینده شغلی و زندگی خویش را تضمین نمایند.

از جمله رشته های پرطرفدار در این مقطع جهت تحصیل در چین می توان به: پزشکی قانونی، علوم دارویی، علوم مدیریت و مهندسی، مدیریت بازرگانی، علوم کشاورزی و جنگلداری، و مهندسی شیمی اشاره کرد.

تحصیل در چین در مقطع دکترا

پس از اتمام تحصیلات تکمیلی و اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد، دانشجویان اجازه دارند به سراغ تحصیل در چین در مقطع دکترا بروند. حداقل سه سال نیاز است تا شرایط مقدماتی دریافت مدرک دکترا طی شود. پس از این که دانشجویان مدرک تحصیلی خود را که شامل حضور در کلاس ها، اتمام امتحانات، اتمام دوره دکترا، و ارائه پایان‌نامه تحت راهنمایی یک استاد است، را ارائه دادند می توانند مدرک رسمی آن را دریافت کنند. در حالی که حداقل طول تکمیل یک برنامه دکترا پنج ساله است، بیشتر دانشجویان دوره دکترا شروع به جستجوی شغل در بازارهای مربوطه می نمایند.

شرایط و محدودیت های تحصیل در چین در مقطع دکترا:

·       متقاضیان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و بیش از ۴۰ سال سن نداشته باشند.

·       داوطلبان باید مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن با نیازمندی‌های لازم ( برای هر دانشگاه به طور جداگانه) را ارائه کنند.

·       مدارک اصلی یا نسخه‌های تایید شده مدرک فارغ‌التحصیلی باید ارائه شوند، (چه به زبان انگلیسی و چه به زبان چینی).

·       یک رزومه با جزئیات کامل، در حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کلمه، باید ارائه شود. ویژگی‌های شخصی، علایق، سوابق تحصیلی، هدف انتخاب چین به عنوان یک مقصد تحصیلی، و برنامه‌های دانشگاهی و حرفه‌ای فرد در آینده باید به وضوح ارائه داده شود. همچنین درباره حوزه تحقیق و بررسی خود در رزومه بحث و تبادل نظر کنید.

·       در رشته هایی که تحصیل دکترا به زبان انگلیسی می باشد، نیاز به ارائه مدارک در قالب تسلط به این زبان مثل TOEFL و IELTS می باشد.

·       گواهی‌نامه پرداخت بانک

·       گواهی پزشکی

تحصیل در چین رشته پزشکی

چین از جمله کشورهایی است که امکان تحصیل زشکی در دانشگاه های آن وجود دارد و دانشگاه های پزشکی چین در میان دانشگاه های پزشک جهان دارای رتبه بسیار خوبی هستند و نکته قابل ذکر دیگر اینکه وزارت بهداشت ایران به تازگی دانشگاه های دارای رتبه (Q.S) چین را مورد تایید ارزیابی میکند. رشته های پزشکی در چین معمولا 6 سال و رشته های دندانپزشکی 5 سال و به دو زبان برگزار میشود. در ادامه مقاله به صورت کامل درباره تحصیل پزشکی در چین صحبت خواهیم کرد.

تحصیل پزشکی دردانشگاه های چین برای متقاضیان تحصیل پزشکی به دو حالت ممکن است:

حالت اول:

۲ سال ابتدائی انگلیسی

2 سال میانی انگلیسی-چینی

2 سال آخر چینی

حالت دوم:

۴ سال اول انگلیسی

سال پنجم انگلیسی-چینی

سال آخر چینی

کشور چین برای تضمین کیفیت واستاندارد آموزشی به دانشجویان خارجی اقدام به وضع قوانین کنترل کیفیت در زمینه رشته پزشکی عمومی به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی کرده است و هر ساله این قوانین را بازنگری میکند و دانشگاه هایی که در لیست واجد شرایط این قوانین نباشند مجازبه ثبت نام دانشجویان خارجی برای رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیستند. شروع سال تحصیلی در دانشگاه های پزشکی چین مانند بسیاری از دانشگا ههای جهان از ماه سپتامبر اکتبر می باشد و مهلت ثبت نام و ارسال مدارک معمولا تا پایان ماه جولای می باشد. شهریه هر سال از 5000 دلار تا 6000 دلار بسته به نوع دانشگاه و شهر متفاوت می باشد.

در مقابل کشورهایی مانند: انگلستان، امریکا و کشور های اروپایی، امکان ثبت نام در دانشگاههای پزشکی چین بالاتر است. به علاوه تحصیل در رشته پزشکی در چین بسیار ارزانتر از دیگر کشورهای جهان است. شما با انتخاب دانشگاه های چین از رقابت تنگاتنگی که در دیگر کشورها وجود دارد بی نیاز میشوید و در ضمن مراحل اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی بسیار راحتی پیش روی شما خواهد بود.

اطلاعات کلی از هزینه های زندگی و تحصیل در دانشگاه پزشکی چین:

در فهرست ذیل به صورت کلی درباره هزینه های تحصیل در چین در رشته های پزشکی صحبت شده است:

·       شهریه دانشگاه های پزشکیحدود 30000 تا 40000 یوآن

·       هزینه خرید کتابحدود 3.000 یوآن

·       هزینه درخواست ثبت نام: 800 یوآن

·       معاینات پزشکیحدود 600 یوآن

·       اجازه اقامتحدود 800 یوآن

·       بیمه درمانی: 600 یوآن

هزینه تحصیل در دانشگاه های چین

تحصیل در چین از لحاظ هزینه های زندگی دانشجویی نیز گزینه ی بسیار مقرون ‌به ‌صرفه ای است. اگرچه کشور چین به عنوان دومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ اقتصادی به خود می‌بالد، اما هنوز هم جزء کشورهای در حال توسعه به شمار میرود و به همین دلیل هزینه زندگی در مقایسه با اغلب کشورهای غربی در آن، بسیار پایین است. به طبع قیمت‌های اجناس و کالاهای مختلف در حومه کم‌تر از مرکز شهر است و مناطق غیر رسمی بازار اجناس را ارزان‌تر از بازارهای غربی ارائه می کنند.

بسته به موسسه و نوع رشته، دانشجویان می‌توانند انتظار داشته باشند بین ۱۱۴۸۰ تا ۲۰۸۸۰ یوان در سال تحصیلی پول هزینه تحصیل در چین را پرداخت کنند. با این حال، برنامه‌های پزشکی، مهندسی و کسب‌وکار هزینه تحصیلی بیشتری دارند، که به طور متوسط به ۳۳۱۸۸۵ یوان در سال می‌رسد.

همچنین هزینه زندگی دانشجویی در چین، اگر در خوابگاه زندگی کنید حدود ۱۲۰۰ الی ۲۰۰۰ یوان در سال است. اگر در رستوران دانشگاه غذا بخورید، ممکن است روزی ۲۵ یوان را صرف غذا بکنید.  اگر می‌خواهید راحت‌تر زندگی کنید، باید بدانید که حقوق متوسط زندگی در یک شهر مانند پکن حدود ۷۴۰۰ یوان است، که سالانه ۸۸۰۰۰ یوان را در سال خرج می کند. اگر برای این مقدار بودجه داشته باشید، می‌توانید در یک آپارتمان راحت در محوطه دانشگاه زندگی کنید و از غذای بسیار بهتری بهره مند شوید.


محبوب ‌ترین شهرها برای تحصیل در چین

در پی توسعه گسترده شهرنشینی، کشور چین در حال حاضر به ۲۰ شهر با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و از جمله هفت شهر با بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌بالد. تحصیل تخصصی در خارج از کشور گاهی مکان‌هایی را بیرون از شهرهای بزرگ پیشنهاد می‌کند، اما شانگهای، پکن، و هنگ‌کنگ به عنوان محبوب ترین شهر ها برای تحصیل در چین اغلب توسط بسیاری از دانشجویان انتخاب می شوند.

چین کشوری بزرگ است که بر ۲۲ استان و پنج منطقه خودمختار اداره می‌شود که بسیاری از آن‌ها فرهنگ، گویش و روش زندگی متمایز خود را دارند. هر جایی که می‌روید چیزی منحصر به فرد و متفاوت را خواهید دید. پس به دقت تحقیق کنید، عاقلانه انتخاب کنید، و در حین تحصیل در چین سفر به مناطق مختلف آن را فراموش نکنید.


درخواست برای ویزای ایکس(X) چین

شما می‌توانید ویزای  را جهت تحصیل در چین پس از پذیرش توسط دانشگاه دریافت کنید. دانشگاه ها معمولا نامه پذیرش را ابتدا از طریق ایمیل برایتان ارسال می‌کنند. سپس از شما خواهند خواست تا یک پیش‌پرداخت را به عنوان هزینه شهریه خود ارسال کنید. بعد از اینکه این پول را پرداخت کردید، نامه پذیرش و اسناد لازم را به کشور شما ارسال خواهند کرد. سپس فرم های مذکور JW برایتان ارسال می شوند.

 شما می‌توانید درخواست خود را به دفتر کنسولی سفارتخانه‌های چین، کنسولگری، یا مراکز کاربردی ویزا چین (CVASC) ارسال کنید. همچنین می‌توانید به شخص دیگری (به عنوان مثال دوستان، خویشاوندان)، یک آژانس مسافرتی یا یک آژانس ویزا برای اقدام به نمایندگی از طرف خود اقدام به دریافت ویزا جهت تحصیل در این کشور نمایید. لازم به ذکر است که، شما اجازه کار با ویزای نوعرا ندارید. اما کار نیمه‌وقت و کارآموزی در محوطه دانشگاه مجاز است.


ویزای دانشجویی برای تحصیل در چین

ویزای دانشجویان خارجی که به عنوان ویزای X نیز شناخته می‌شود، برای کسانی صادر می‌شود که برای تحصیل در چین ، و یا کار عملی به چین می‌آیند. ویزای دانشجویی چین می‌تواند به دو دسته تقسیم شود:

·       ویزای X1: برای تحصیل بلند مدت

·       ویزای X2: برای مطالعه کوتاه‌مدت

الزامات لازم برای دریافت ویزا دانشجویی برای تحصیل در چین شامل اسناد و مدارک زیر می‌شود:

·       پاسپورت

·       گذرنامه اصلی متقاضی با حداقل 6 ماه اعتبار

·       فرم درخواست

·       عکس جدید: یک عکس مشابه عکس پاسپورت با نمای کامل صورت، و در مقابل یک پس‌زمینه روشن

·       در اختیار داشتن نسخه اصلی و یک کپی از نامه پذیرش از سوی دانشگاه چینی.

·       فرم های JW 201 و JW202 ( برای صدور ویزا x1)

·       نسخه اصلی و یک نسخه از فرم‌های درخواست ویزا دانشجویان خارجی تایید شده JW 201 و JW202

* فرم JW201 یا JW202 باید از طریق دانشگاهی که قرار است در آن ثبت‌نام کنید، تهیه شود.    *فرم JW201 برای دانشجویان بین‌المللی است، که توسط دولت ارسال می‌شوند (یا توسط بورسیه‌های دولتی چین جهت تامین مالی)، در حالی که JW202 برای دانشجویان خارجی تحت حمایت مالی شخصی است.


بورسیه تحصیل در چین

شهریه دانشگاه های کشور چین نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر نسبتا کم است. همچنین تعدادی از بورسیه‌های موجود در چین وجود دارد، که به شما در تامین مالی جهت تحصیل در چین کمک می کنند. دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه های این کشور باید توسط یک موسسه حمایت شوند تا بورس تحصیلی بگیرند.

این موسسه می‌تواند سفارت چین در کشور یا دانشگاه تان باشد. این بورسیه‌ها فقط برای دانشجویانی که قرار است در ماه سپتامبر شروع به تحصیل کنند قابل استفاده است (نه در ماه فوریه). عمدتاً بورسیه تحصیلی در این کشور برای مواردی همچون:

·       دوره‌های سالانه برای یادگیری زبان چینی

·       برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته زبان چینی یا انگلیسی

·       برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های چینی و انگلیسی

·       مطالعات مربوط به دکترا، یا تحصیل در مقطع دکترا به زبان چینی یا انگلیسی

·       مطالعات MBA به زبان چینی یا انگلیسی

·       معیارهای اصلی برای دریافت بورسیه تحصیل در چین شامل موارد زیر هستند:

·       عملکرد خوب آکادمیکی دانشجو

·       عدم وجود سابقه کیفری

·       ارائه اسناد لازم و کافی

بورس تحصیلی قابل ارائه توسط دانشگاه‌های چین بسیار رایج است. هر دانشگاه در چین که اجازه تحصیل دانشجویان خارجی را دارد، سالانه تعداد معینی از بورس تحصیلی را ارائه می کند. بورس های دانشگاهی حالت های زیر را دارند:

·       پرداخت کل هزینه تحصیل و زندگی به صورت ماهانه

·       فقط پرداخت هزینه تحصیل

·       فقط پرداخت بخشی از هزینه تحصیل یا بخشی از هزینه های زندگی


تحصیل در چین در چه رشته هایی محبوب و پرطرفدار است؟

صدها برنامه تحصیلی با کیفیت بالا به زبان انگلیسی و برنامه‌های کوتاه ‌مدت به زبان چینی برای تحصیل در چین وجود دارد. مانند: اقتصاد، تجارت، امور مالی، وکالت و غیره. شما می‌توانید ۱ ترم، ۱ سال یا یک برنامه کارشناسی‌ارشد یا دکترا را برای ادامه تحصیل در این کشور انتخاب کنید. فهرست searchable از بیش از ۸۰۰ برنامه با کیفیت بالا در چین را بررسی کنید.

برخی از محبوب‌ترین برنامه های تحصیل در دانشگاه های کشور چین عبارتند از:

·       برنامه‌ های زبان چینی

·       برنامه‌های کارشناسی

·       علوم پزشکی

·       LLM (کارشناسی ارشد وکالت)

·       MBA

·       اکثر برنامه‌های دکترا

·       اکثر برنامه های کارشناسی ارشد مانند:

·       کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

·       کارشناسی ارشد اقتصاد

·       کارشناسی ارشد تجارت جهانی

·       نیاز های زبانی جهت تحصیل در چین

اگر می‌خواهید در چین به زبان انگلیسی تحصیل کنید امکان این را دارید که با ارائه مدارک رایج بین المللی امکان تحصیل در چین را به این زبان و زبان غیر بومی چینی داشته باشید. شما تنها باید یک گواهی برای نشان دادن توانایی خود بر روی سطح زبانی خویش ارائه کنید. دو مدرک IELTS یا TOEFL رایج‌ترین گزینه ها هستند، اما اغلب دانشگاه‌ها آزمون های خاص خود را برای بررسی توانایی های دانشجویان بر روی یک زبان خاص مورد بررسی قرار می دهند.

دانشگاه های چین معروف و معتبر در دنیا کدامند؟

·       دانشگاه پکینگ

·       دانشگاه چینهوا

·       دانشگاه ژجیانگ

·       دانشگاه فودان

·       Nanjing University

·       دانشگاه جیائو تونگ شانگهای

·       دانشگاه ووهان

·       Renmin University of China

·       Huazhong University of Science and Technology

·       دانشگاه علم و فناوری چین

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد