گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

تحصیل در آلمان

 

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان از آنجا که موقعیت های بسیار عالی برای تحقیقی و پژوهش در زمینه های علمی متفاوتی رابه وجود می آورد و همچنین موسسات آموزش عالی این کشور که درسطح جهان رتبه بالا و خاص خود را  دارند که خود منجر به پدید امدن امکانات متفاوت و خاصی میشود. ایده های زیادی برای پیشرفت سطح علم و جهان  هر ساله در این دانشگاه‌ها داده می‌شود که درسطح جهانی کاربرد دارد. تحصیل در آلمان با توجه به اینکه سیستم آموزشی این کشور شرایط خاص خود را دارد باعث شده است که از همه جهان  تعداد زیادی  دانشجو از هر رشته و هر کشوری در مقاطع مختلف برای تحصیل در آلمان به آن مهاجرت کنند. سالانه حدوداً ۲۵۰ هزار نفر از سرتاسر جهان به  آلمان برای تحصیل می روند.

شناخت آلمان

برای تحصیل در آلمان باید آن را شناخت و با ویژگی‌های این کشور آشنا شد. این کشور در قاره اروپا قرار دارد و به نام اصلی خود یعنی فدرال آلمان نیز شناخته میشود. پایتخت این کشور شهر برلین می باشد و تقریبا سه میلیون نفر در این شهر ساکن می باشند. البته می‌ توان از آن به عنوان پرجمعیت ترین شهر آلمان نیز نام برد.

جمعیت آلمان حدود ۸۲ میلیون نفر است که به زبان آلمانی صحبت می کنند. البته این زبان در کشورهایی مانند اتریش، سوئیس، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ بلژیک و جنوب دانمارک هم وجود دارد و مردم آن کشورها هم به این زبان صحبت می کنند.

 آلمان آب و هوای معتدل دارد و می توان گفت میانگین دمای هوا در سال برای آلمان حدود ۹ درجه باشد و شما برای زندگی در آلمان با آب و هوای بسیار سرد مواجه نمی شوید. پول رایج در این کشور یورو می باشد. در سال ۱۹۸۹ مردم این کشور دیوار برلین را تخریب کردند و آلمان شرقی  و آلمان غربی با یکدیگر متحد 

نظام آموزشی آلمان

برای تحصیل در آلمان شما میتوانید در مراکز آموزشی متعددی که در این کشور وجوددارد تحصیل کنید. این مراکز معتبر و شناخته شده می باشند. مثل دانشگاه، دانشگاه علمی کاربردی، مرکز آموزش عالی. رشته هنر اکنون حدود ۳۸۰ مرکز با ۲ میلیون دانشجو در حال فعالیت در این کشور می‌باشد و حدود ۱۲ درصد از دانشجویان آلمان را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. در مراکزی مانند دانشگاه ها عموما برای تحقیق و جستجو و همچنین کاوش دانشجویان امکاناتی فراهم شده است. هر چند بسیاری از دانشگاه ها وجود دارند که رشته‌های مثل مهندسی را به دانشجویان آموزش می دهند که با دنیای کار و صنعت ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

دانشگاه علمی کاربردی این کشور برای جنبه های کاربردی بیشتربه رشته‌ هایی مثل مهندسی اقتصاد و مالی توجه دارند و اینگونه رشته ها را تدریس می کنند. قاعدتا دانشجویانی که از دانشگاه های علمی کاربردی فارغ التحصیل می شوند شغل های بسیار خوبی را از آن خود خواهند کرد. بیشتر کارفرمایان ترجیح میدهند دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی را برای کار پذیرش کنند. دانشگاه های هنر و موسیقی آلمان حدود ۵۰ دانشگاه می‌باشد که دانشجویان زیادی را در رشته‌های هنر و موسیقی پرورش می دهد. شما می توانید در دانشگاه‌های آلمان در مقاطع لیسانس فوق لیسانس و دکترا و فوق دکترا به تحصیل مشغول باشید. برای دوره لیسانس در آلمان ۶ ترم می باشد و دوره فوق لیسانس تحصیل در آلمان نیز حدوداً بین ۲ الی ۴ ترم است.


مقاطع تحصیلی در آلمان

از آنجایی که تحصیل در آلمان یکی از برنامه های مورد علاقه بسیاری از دانشجویان ایرانی می باشد سیستم علمی و آموزشی آلمان را نیز تحت نظر و بررسی قرار داده ایم. در این سال ‌ها با توجه به برنامه بولونیا سیستم آموزشی آلمان نیز بسیار تغییر کرده است. اما قبل از اینکه چنین برنامه‌ ای در امور تحصیلی کشور آلمان برای تحصیل در آلمان قرار بگیرد. تحصیل در آلمان شامل دیپلم، فوق دیپلم و غیره می شد اما با وجود آمدن و اجرایی شدن برنامه بولونیا شما می توانید مقاطع تحصیلی در آلمان را به Bachelor جایگزین دیپلم و masterجایگزین Magister تقسیم شده ببینید.

در واقع اولین مدرک تحصیلی در آلمان که در سطح جهانی نیز دارای اعتبار می باشد bachelor می باشد حدود ۶ الی ۸ در طول میکشد و هدف از آن دادن اطلاعات و مفاهیم دروس می باشد که دانشجویی که قصد تحصیل در رشته ای خاص را دارد بعد از تمام شدن bachelor می ‌تواند وارد مرحله بعدی تحصیلی آن masterشود که ۲الی ۴ ترم به طول می انجامد. بعد ازmaster دوره دکترا می باشد.

کالج

یکی از مراکزی که وابسته به دانشگاه های دولتی آلمان و مخصوص دانشجویان غیر آلمانی می‌باشد کالج است. تحصیل در آلمان در این مقطع دو ترم طول می کشد. کالج جایگزین پیش دانشگاهی در ایران بوده و هدف از تحصیل کالج آموزش زبان آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و یا برنامه نویسی کامپیوتر است که عموما دانشجویان در ایران یاد گرفته اند و برای دانشجویان ایرانی تقریباً حکم مرور دبیرستان را دار. تحصیل در کالج رایگان و شرایط ورود به کالج نیز شرایط ساده و راحت میباشد. داشتن پذیرش تحصیلی و سپس قبولی در آزمون ورودی در کالج از اولین شرایط تحصیل در آلمان در کالج میباشد.

سوالات این آزمون ورودی می تواند سوالات گرامر زبان آلمانی در حد یک و دو، ریاضیات و فیزیک می باشد. برای اینکه مدرک کارشناسی را دریافت کنید باید قبولی بالای آزمون را بدست بیاورید. همچنین باید نمره یک بدست بیاورید تا بتوانید رشته پزشکی بخوانید. برای تحصیل در آلمان در کالج نیازمند ویزای تحصیلی هستید وگرنه نمیتوانید در کالج تحصیل کرده و سپس وارد دانشگاه شوید. اگر شما قصد شرکت در کالج آلمانی دارید بهتر است که ویزای تحصیلی تهیه کنید در غیر این صورت شما نمی توانید در آزمون ورودی کالج شرکت کنید. تحصیل در آلمان در دانشگاه های مختلف بر اساس رشته های آن کارهای مختلفی نیز طراحی شده. شغل و کار هایی مخصوص رشته مهندسی ریاضی و علوم پزشکی زیست شناسی اقتصاد و علوم اجتماعی و غیره در آلمان به وجود آمدند.

کارشناسی

مانند تمام کشورهای دنیا در آلمان در مقطع لیسانس رشته های زیادی وجود دارد. آلمان یکی از کشورهایی می باشد که شما در مقطع لیسانس آن میتوانید رشته‌های متعدد انتخاب کنید و می توانید در هر رشته که مایل باشید در آلمان در مقطع لیسانس به تحصیل بپردازید. البته شما مزیت دیگری نیز برای تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس دارید و آن هم رایگان بودن این مقطع می باشد از آنجایی که زبان تحصیلی در مقطع لیسانس برای تحصیل در آلمان زبان آلمانی می باشد دانشجویی غیر آلمانی باید قبل از شروع دانشگاه و یا رفتن به مقطع لیسانس کلاسهای زبان آلمانی رفته و در آزمون زبان آلمانی شرکت کنند. اصولا این کلاس ‌ها حدود شش ماه طول میکشد که توسط خود دانشگاه نیز ارائه می‌شود. زمانی که شما لیسانس را به پایان رساندید. مدرک تحصیلی bsc و یا ba به شما تعلق می‌گیرد که مربوط به رشته‌های مهندسیbsc می باشد و baنیز برای رشته های علوم سیاسی و اجتماعی و علوم انسانی است. شما میتوانید در مقطع لیسانس به صورت دانشجوی مهمان به صورت یک تا دو ترم در دانشگاه های آمریکایی اروپایی تحصیل کنید.

کارشناسی ارشد

برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و لیسانس خود را داشته باشید و در کنکور سراسری در یکی از رشته های دانشگاهی پذیرفته شده باشید. البته برای دانشگاه رشته پذیرفته شده اصلاً اهمیتی ندارد، که تقریباً شما باید سطح b2 زبان آلمانی را نیز آموخته باشید که بدون آموختن زبان آلمانی و آموزش زبان آلمان پذیرش شما در دانشگاه‌های آلمان غیر ممکن خواهد بود .


شرایط تحصیل در آلمان

سه شرط اصلی برای تحصیل در این کشور :

1. کسانی که میخواهند در کشور آلمان ادامه تحصیل دهند، ابتدا باید از دانشگاهی که در نظر دارند در آن تحصیل کنند، پذیرش داشته باشند.

2. برای اینکه بتوان وارد کشور آلمان شد، باید ویزای تحصیلی گرفت که ممکن است چند ماه فرآیند آن طول بکشد. ویزای تحصیلی دو سال اعتبار دارد، اما پس از دو سال نیز قابل تمدید است.

3. برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان فرد باید علاوه بر مدرک ۱۲ ساله و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرIت، مدرک زبان نیز داشته باشد. در صورتی که دانشجوی دانشگاه آزاد هستید ، باید ۲۵ واحد را بگذرانید. برای این مقطع سن شما می بایست زیر ۲۴ سال باشد.

برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیازمند مدرک زبان b2 ، مدرک لیسانس و سن زیر ۳۰ سال هستید. تحصیل در مقطع دکترای آلمان هم نیازمند مدرک فوق لیسانس و مدرک زبان است که در این مقطع شما میتوانید طبق شرایطی که در ادامه خواهد آمد، بورسیه کسب کنید.


نحوه گرفتن ویزای تحصیلی آلمان

دانشجویانی که ملیّت آنها خارج از کشورهای اتحادیه اروپا است، برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان باید از طریق سفار تخانه های آلمان در کشور خود اقدام کنند. اما چند نکته مهم در این رابطه وجود دارد:

شما در صورت حضور در آلمان با ویزای توریستی ، قادر نیستید که نوع ویزای خود را به ویزای تحصیلی تغییر دهید.
اگر شما اقامت کشور دیگری را دارید ، میتوانید از سفارت آلمان در آن کشور نیز اقدام کنید.
دریافت وقت سفارت آلمان در تهران بر ای اخذ ویزای تحصیلی حدوداً ۱۴ ماه طول میکشد .


نحوه اخذ پذیرش از دانشگاههای آلمان در مقاطع مختلف

برای اینکه بتوانید در دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید، ابتدا باید تمامی مدارک را به همراه درخواست برای دانشگاه ارسال کنید. انگیزه نامه درواقع انگیزه شما را برای (SOP) نامه تحصیل و انگیزه نامه
تحصیل در آلمان نشان میدهد. این نامه یک متن ساده دارد، اما نگارش صحیح این متن بسیار تعیین کننده است.
بعد از یادآوری نکات عمومی در پذیرش، اینک به صورت جزئیتر شرایط پذیرش در مقاطع مختلف را ذکر میکنیم:

پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی

ـ قبولی دانشگاه سراسری + ترجمه نامه قبولی در دانشگاه. اگر هم‌ اکنون دانشجو هستید، بایستی کارت دانشجویی و یا گواهی تحصیل در دانشگاه را ارائه دهید.

ـ ارائه مدرک “Goethe” زبان آلمانی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان آلمانی باشد مدرک b2 یا حداقلb1 و گذراندن یک دوره زبان قبل از تحصیل در همان دانشگاه)

ـ ارائه مدرک زبان انگلیسی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان انگلیسی باشد): مدرک IELTS  با نمره حداقل ۶ و یا TOEFL با نمره حداقل ۸۰

ـ مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات: شرط معدل برای تحصیل در آلمان برای مدرک دیپلم بالای ۱۵ می‌باشد. (تحصیل در آلمان با معدل پایین تنها برای دانشگاه‌های خصوصی امکان‌پذیر است).

ـ مدرک پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات

ـ انگیزه نامه (SOP)

ـ رزومه (CV)

ـ تنظیم درخواست‌نامه تحصیل برای دانشگاه مربوطه


پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد

ـ ارائه مدرک “گوته” زبان آلمانی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان آلمانی باشد): B2 یا حداقلb1 و گذراندن یک دوره زبان قبل از تحصیل در همان دانشگاه)

ـ ارائه مدرک زبان انگلیسی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان انگلیسی باشد): مدرکIELTS  با نمره حداقل ۶.۵ و یا TOEFL با نمره حداقل ۸۰

ـ مدرک دیپلم به‌همراه ریز نمرات: شرط معدل برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی‌ارشد بالای ۱۳ می‌باشد.

ـ مدرک پیش‌دانشگاهی به ‌همراه ریز نمرات

ـ ترجمه رسمیِ مدرک کارشناسی و ریز نمرات این مقطع

ـ انگیزه نامه (SOP)

ـ رزومه (CV)

ـ تنظیم  درخواست‌نامه تحصیل برای دانشگاه مربوطه


پذیرش تحصیلی مقطع دکتری

ـ ارائه مدرک “گوته” زبان آلمانی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان آلمانی باشد)

ـ ارائه مدرک زبان انگلیسی (در صورتی که رشته تحصیلی به زبان انگلیسی باشد)

ـ مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات

ـ مدرک پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات

ـ ترجمه رسمی مدرک کارشناسی و ریز نمرات این مقطع

ـ ترجمه رسمی مدرک کارشناسی‌ارشد و ریز نمرات این مقطع

ـ توصیه نامه اساتید مقاطع تحصیلی قبلی

ـ موافقت استاد راهنما

ـ انگیزه نامه (SOP)

ـ رزومه (CV)

برخلاف دوره دکتری در ایران که دانشجویان آن بر اساس کنکور سنجیده می‌شوند، معدل و موافقت استاد راهنما با طرح رساله دکتری، دو عامل اصلی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان به‌شمار می‌رود. علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان باید در ابتدا یک استاد راهنما پیدا کنند که در حوزه تحقیقاتی مرتبط دارای پروژه باشد و دانشجو، استاد را متقاعد کند که می‌تواند در پیش‌برد پروژه‌هایش به وی کمک کند. این پروسه به‌خصوص برای دانشجویان خارجی معمولاً کمی طول می‌کشد.


زبان تحصیل در آلمان

عموما باید در مقطع لیسانس به زبان آلمانی تحصیل کنید. اما در مقطع دکترا و فوق لیسانس می توانید به زبان انگلیسی نیز به تحصیل بپردازد. امکانات زیادی که دانشگاه‌های آلمان دارند و همچنین هزینه های بسیار کمی که تحصیل در آلمان به وجود می آورد، باعث شده است که در این سالها دانشجویان زیادی به آلمان برای تحصیل بروند. یک نکته دیگر که برای جذب دانشجوی بسیار زیاد توسط آلمان می توان اشاره کرد. ویزای تحصیلی آلمانی است که به راحتی می ‌توان دریافت کرد.

مدارک تحصیلی در آلمان به چند دسته تقسیم میشوند:

مقطع لیسانسبه دو دسته bsc که برای رشته های علوم پایه و مهندسی می باشد. (BA برای رشته‌های علوم انسانی که در روابط انسانی خیلی موثر است می باشد).

در مقطع فوق لیسانس: شما می توانید MSC را برای برای پروژه های مهندسی و علمی و برای رشته های علوم انسانی مدرکma را به دست بیاورید. دوره دکترا حدود ۳ الی ۵ سال ممکن است طول بکشد.

مقطع دکتری: دانشجو برای پذیرش دکترا در آلمان کار ساده ای در پیش رو ندارد. زیرا وی باید یک استاد پیدا کند که پروژه های در حال انجام داشته باشد و بتواند آنها را مجاب کند که میتواند. در پیشبرد پروژه وی کمک کند. که برای دانشجویی که خارج از آلمان است کار بسیار سختی است‌.


هزینه های زندگی و شهریه ها

آلمان جزء کشورهایی است که تحصیلات دانشگاهی رایگان ارائه میدهد. بنابراین دانشجویان داخلی و خارجی میتوانند در اکثر دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند. فقط یک هزینه اداری بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو و یک هزینه بابت دریافت کارت حمل و نقل رایگان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو در هر ترم پرداخت میکنند.

همچنین بر اساس محل سکونت و سبک زندگی، هزینه های زندگی دانشجویی در
آلمان متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی میتوان میانگین هزینه ها را عددی بین
۵۰۰ تا ۷۵۰ یورو در
ماه درنظر گرفت.

تقریباً بیش از یک سوم از هزینه های تحصیل، مربوط به تهیه مکانی برای اسکان است. اما هزینه ها به
نوع و منطقه زندگی نیز بستگی زیادی دارد. به طور معمول هزینه مسکن در جنوب و غرب آلمان، گرانتر
از شمال و شرق آن است.

البته غیر از دانشگاه های دولتی ،دانشگاه های خصوصی و انستیتوهای معتبر دیگری هم وجود دارد که به ارائه مدرک در رشته های مختلف میپردازند که میزان شهریه آنها بستگی به اساسنامه و قوانین آن
دانشگاه دارد. به عنوان مثال هزینه این دانشگاه ها در حالت میانگین در مقطع کارشناسی میتواند به بیش از 20،000 یورو برسد.

 

شرایط و نحوه دریافت بورسیه در آلمان

آلمانی ها نیز مثل هر کشور دیگری به منظور افزایش انگیزه دانشجویان به ادامه تحصیل، بورسیه های تحصیلی ارائه میدهند. این بورسیه از طریق چندین مؤسسه انجام میشود. فعالیت این مؤسسات در راستای حمایت مالی از دانشجویان بین المللی است. با برآورده ساختن برخی از پیش نیازهای دریافت چنین بورسیه هایی مثل معدل بالا، ارائه مقالات و حضور در همایش ها و سمینارها و در کل سوابق خوب تحصیلی، شانس دریافت بورسیه تحصیلی آلمان افزایش پیدا میکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد