گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

گروه مهاجرتی اپلای من

اعزام دانشجو به کشور های مطرح جهان

تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ

وقتی در مورد «تحصیل در خارج از کشور» فکر می‌کنید، احتمالا تحصیل در نروژ اولین گزینه ای نیست که به ذهنتان می‌آید. اما دلایل کافی و بستر هایی که برای تحصیل در این کشور فراهم شده است به شما اجازه می دهد تا بیشتر از اینکه از تحصیل در نروژ و..

وقتی در مورد «تحصیل در خارج از کشور» فکر می‌کنید، احتمالا تحصیل در نروژ اولین گزینه ای نیست که به ذهنتان می‌آید. اما دلایل کافی و بستر هایی که برای تحصیل در این کشور فراهم شده است به شما اجازه می دهد تا بیشتر از اینکه از تحصیل در نروژ و آینده شغلی خود ناامید باشید، آن را به یک گزینه حتمی برای انتخاب تبدیل کنید.

تحصیل در نروژ کمی با کشور های دیگر از نظر شرایط پذیرش تحصیلی، گذراندن دوران تحصیل و حتی از نظر مبحث هزینه ها نیز متفاوت است. در این مطلب قصد داریم تا زیر و بم تحصیل در نروژ را با یکدیگر بررسی کنیم تا متوجه شویم چرا این کشور هم برای تحصیل و هم برای سفر به مقصد محبوبی در بین ایرانیان ( و اکثر مردم دنیا) تبدیل شده است.

درخواست پذیرش جهت تحصیل در نروژ

درخواست و پذیرش در دانشگاه های آموزش عالی در نروژ توسط هر موسسه به طور جداگانه انجام می‌شود، و موسسات مختلف ممکن است الزامات و مهلت ‌های مختلفی داشته باشند. بنابراین در این رابطه باید اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات لازم را در مورد مدارک، اسناد لازم جهت پذیرش تحصیل در نروژ و مهلت‌های لازم برای برنامه‌های مختلف مطالعاتی را از موسسات دریافت کنید.

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا (EEA) نیاز به تهیه مجوز برای تحصیل در نروژ ندارند، با این حال اگر جزء این دسته نیستید باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. الزامات برای پذیرش آموزش عالی جهت تحصیل در نروژ در ادامه آورده شده است.

فرم درخواست تکمیل‌ شده با عکس پاسپورت ضمیمه.

مدرک پذیرش در یک دانشگاه معتبر.

ارائه مدرک معتبر دال بر اینکه توانایی مالی جهت زندگی و تحصیل در نروژ را دارا می باشید.

اثبات بیمه سلامت با ارائه مدرک معتبر

اگر به طور عادی خارج از اتحادیه اروپا، EEA و سوییس ساکن هستید، ممکن است لازم باشد این مدارک را نیز فراهم کنید:

مستندات محل اقامت.

در اختیار داشتن یک طرح کلی از مطالعات پیشنهادی‌تان.

از طرفی هزینه ای برای درخواست مجوزها وجود دارد، اما این برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا ، EEA و EFTA لازم به تهیه نیست.


مدرک زبان لازم برای تحصیل تحصیل در نروژ

برای مقاطعی که زبان آموزشی انگلیسی است، تمام متقاضیان باید مهارت‌ های زبانی خود را مطابق با الزامات تعیین‌ شده توسط موسسات ارائه کنند. توجه داشته باشید که شرایط لازم از یک مؤسسه به مؤسسات ، و بعضی اوقات از برنامه تحصیل گرفته تا برنامه مطالعاتی متفاوت است. و اینکه از نظر مؤسسات مختلف ممکن است تست ها و نمرات مختلف انگلیسی لازم باشد.

البته برای دوره‌هایی که زبان نروژی مورد نیاز است، شما باید مدرک این زبان را ارائه کنید. به طور کلی اکثر دوره های کارشناسی به این زبان ارائه می شوند و به همین روی طرفداران پذیرش در مقطع کارشناسی در نروژ بسیار کمتر از دوره های کارشناسی ارشد و دکترا جهت تحصیل در نروژ هستند.

برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی درس زبان نروژی fast-track اختیاری می‌دهند. این دوره اغلب در طول تابستان قبل از تحصیل در نروژ، یا در برخی موارد یک سال کامل از قبل برگزار می‌شود. اولویت اغلب با شهروندان غیر اتحادیه اروپا می باشد.


مدارک لازم برای تحصیل تحصیل در نروژ

کشور نروژ به عنوان عضو منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA)، معمولاً می تواند صلاحیت های خارجی (بخصوص آنهایی که از داخل اروپا هستند) را با سخت گیری نسبتاً کمی شناسایی کند. موسسه اپلای من می تواند در صورت بروز هرگونه مشکلی در پرونده شما، به شما هشدار دهد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزیابی و کنترل بهتر مدارک تحصیلی خود برای تحصیل در نروژ می توانید با گروه اپلای من تماس حاصل نمایید.


تحصیل در مقاطع مختلف در نروژ

برای تحصیل در نروژ ابتدا نیاز است تا با شرایط تحصیلی در مقطع تحصیلات عالی آگاهی لازم را کسب کرده باشید. در این بخش به صورت کلی درباره مقاطع مختلف تحصیل در نروژ با ذکر شرایط و مدارک مورد نیاز هریک از آنها اطلاعاتی را در اختیار شما متقاضیان عزیز قرار خواهیم داد.

کارشناسان گروه مهاجرتی اپلای من آماده شاوره و همراهی شما عزیزان در خصوص تحصیل در نروژ خواهند بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ

تحصیل تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می انجامد. سال تحصیلی نروژ از ماه آگوست تا ژوئن با تعطیلات زمستانه و بهاره و تعطیلات طولانی‌تر بین ماه‌های ژوئن و اوت انجام می‌شود. دریافت پذیرش در دانشگاه های نروژ بسیار ساده است. برای پذیرش در یک برنامه مدرک دانشگاهی، باید مدرک دانشگاهی پذیرش عمومی (Generell studiekompetanse) را کسب کرده باشید؛ که می توانید با اتمام دوره بالاتر متوسطه به آن برسید.

برای دروسی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، باید به طور مستقیم و انفرادی به هر موسسه‌ای که به آن علاقه‌مند هستید، مراجعه کنید. به طور معمول باید فرم درخواست را پر کنید، که در وب سایت موسسه یا به طور درخواستی ارائه می شود. دوره‌های کارشناسی که در نروژ تدریس می‌شوند را می توان برای پذیرش از دانشگاه ‌ها جهت تحصیل در نروژ و کالج خدمات (NUCAS) به کار برد.

سرویس پذیرش دانشگاه ها و کالج های نروژ (NUCAS) پذیرش در برنامه های تحصیل معمولی کارشناسی در همه دانشگاه ها ، و برخی کالج های خصوصی نروژ را هماهنگ می کند. سیستم پذیرش NUCAS در درجه اول برای شهروندان نروژی و افراد دارای مجوز اقامت دائم یا تمدیدپذیر در نروژ است.


تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد حدودا 2 سال به طول می انجامد. متقاضیان برای مقطع کارشناسی ارشد در نروژ جهت تحصیل در نروژ در به طور معمول باید مدرک لیسانس/کارشناسی یا معادل آن با حداقل سه سال زمان آموزشی را ارائه کنند. این مدرک باید شامل دوره‌ های مساوی با حداقل ۱ الی ۲ سال مطالعات تمام‌ وقت در یک موضوع مرتبط با برنامه کاربردی باشد.

 لازم به ذکر است که باید مراقب باشید که برای برخی از کشورها سال اول تحصیل در یک موسسه آموزش عالی خارجی (و گاهی هم سال دوم) به عنوان آموزش عالی در نروژ شناخته نمی‌شود. در اختیار داشتن مدرک آیلتس با نمره 6.5 برای قبولی در این مقطع ضروری است.

به عنوان دانشجوی کارشناسی‌ارشد در نروژ، شما معمولا نیاز به کسب اجازه اقامت دانشجویی از اداره مهاجرت نروژ دارید تا بیش از سه ماه در این کشور باقی بماند. مجوز سکونت برای دانشجویان کشورهای اسکاندیناوی (ایسلند، دانمارک، سوئد و فنلاند)مورد نیاز نیست.


تحصیل در نروژ در مقطع دکتری

اگر رزومه علمی خوبی دارید می توانید موفقیت خود را برای پذیرش در مقطع دکتری جهت تحصیل در نروژ حتمی بدانید. همچون بسیاری از کشور های اروپایی برقراری ارتباط با یک استاد سوپروایزر و برقراری مکاتبات لازم شانس پذیرش تحصیلی شما را افزایش خواهد داد.

مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 7 برای شانس قبولی شما در این مقطع کافی خواهد بود. و به طبع به هر میزان که توانایی و دانش تجربی با ارائه مدارک بیشتر داشته باشید می توانید فرصت بهتری جهت تحصیل در این مقطع را در اختیار بگیرید.


هزینه زندگی در کشور نروژ

بودجه‌ بندی دقیق برای تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم است و این مقوله از نظر مالی باید قابل ‌کنترل باشد. هزینه تهیه غذا، اقامت و رفت آمد در این کشور بیشترین بخش ها را به خود اختصاص می دهند و این یک بخش مشترک و قابل درک برای تمامی دانشجویانی است که پس از تحصیل در نروژ از تجربه های سفر تحصیلی خود بازگو می کنند. به هر حال، هزینه بالای مواردی مانند غذا را می توان با صرفه جویی، دسترسی پذیر امکانات در سراسر این کشور متعادل کرد.

آموزش عمومی در نروژ برای دانشجویان محلی و بین‌المللی رایگان است و وزارت آموزش و پرورش نروژ مسئول هزینه‌ های تحصیلی و عمومی برای تحصیل در نروژ می باشد. ممکن است برای پرداخت هزینه ترمیک، معمولا حدود 300 الی 600 کرون نروژ پرداخت داشته باشید.

هزینه ترم، به شما عضویت در سازمان رفاه دانشجویان، دسترسی به خدمات بهداشتی، مشاوره و امکانات ورزشی، یک کارت رسمی دانشجو را می‌دهد که می‌تواند به کاهش هزینه ‌های حمل و نقل عمومی و کاهش قیمت بلیط و غیره مرتبط باشد. دانشگاه‌ های خصوصی در نروژ شهریه دریافت می کنند، چرا که دانشگاه‌ های دولتی در مورد تعداد کمی از برنامه‌ها / دوره‌ های تخصصی در سطح تحصیلات تکمیلی، تدریس می‌کنند.


آشنایی با بورسیه های تحصیل در نروژ

با اینکه شما به طور معمول شهریه ای برای تحصیل در دانشگاه های نروژ پرداخت نخواهید کرد، اما به خوبی ( همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد) می توانید متوجه شوید که هزینه زندگی در نروژ نسبتا بالا است. به این دلیل مطلوب است که برخی از فرم‌های مالی خارجی را برای پوشش هزینه‌های زندگی در طول زمان تحصیل در نروژ حفظ کنید. تعدادی از بسته‌های کمک‌هزینه تحصیلی و بورسیه برای کمک به شما وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می توان در یک مطالعه رسمی در وب سایت نروژ یافت.

کمک هزینه های EEA / کمک های مالی نروژ به محققان 16 کشور مختلف در منطقه بالتیک و اروپای مرکزی و جنوبی در نروژ و کمک هزینه ماهانه بین 600 تا 1200 یورو را ارائه می دهد.

آموزش عالی Nordplus از دانشجویان کشورهای نوردیک یا بالتیک برای تحصیل در سایر کشورها پشتیبانی می کند و بودجه آنها ممکن است برای برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نروژ قابل دسترسی باشد.

برنامه کمک هزینه تحصیلی High North بطور خاص برای حمایت از دانشجویان کانادا، ایالات متحده، روسیه، ژاپن و کره جنوبی که قصد تحصیل در بخش شمالی نروژ را دارند ، طراحی شده است. این بودجه از طریق وزارت امور خارجه نروژ تأمین می شود و کمک هزینه سفر و همچنین کمک هزینه ماهیانه در حدود 970 یورو را ارائه می دهد.

صندوق وام آموزشی دولتی نروژ در درجه اول برای شهروندان نروژی در نظر گرفته شده است (اما بسته به کشور محل اقامت آنها و ارتباط آنها با نروژ بسته به شهروندان خارجی باز است). این صندوق وام های قابل بازپرداخت و کمک های بلاعوض بازپرداخت را برای تأمین هزینه تحصیل در نروژ ارائه می دهد.

البته، ممکن است واجد شرایط دریافت پشتیبانی از طریق طرح Erasmus + باشید ، که بودجه برنامه های منتخب مانند کارشناسی ارشد مشترک Erasmus Mundus و همچنین وام های Erasmus را برای دانشجویانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کننده تأمین می کند.


بهترین شهر ها جهت تحصیل در نروژ

هریک از شهر های این کشور مزایای جهت تحصیل دارند و البته این موضوع در همه ی کشور های دنیا هم صادق است. جالب است بدانید که بسته به اینکه هدف شما تحصیل در کدام شهر نروژ باشد، هزینه های تحصیل در نروژ را نیز تعیین می کند.

به عنوان مثال زندگی در اسلو بسیار گران تر و هزینه بر تر از شهر های دیگر نروژ خواهد بود. این رقم نهایتاً تا 2 هزار یورو اعلام شده است. برگن دومین شهر بزرگ نروژ است، اما بسیاری معتقدند که برگن بزرگ‌ترین شهر نروژ و مکان مناسبی برای تحصیل در نروژ با هزینه 1800 یورو است.

در شهر ۱۰۰۰۰۰ نفری کریستیان‌ساند تعداد دانشجویان کمتری وجود دارد، اما با این حال یکی از جمله شهر های معروف و مناسب جهت  تحصیل در نروژ به شمار می آید. ترومسو سومین شهر بزرگ و مناسب جهت تحصیل در شمال نروژ با هزینه 800 یورو است و گاهی بسیاری از دانشجویان به دلیل ظاهر زیبا و فریبنده، آن را جهت تحصیل انتخاب می کنند.

طبیعتا، شهرهای مختلف کشور نروژ قیمت متفاوتی را در زمینه های متفاوت ارائه می کنند، اما توجه داشته باشید که قیمت های عجیب و غریبی در شهر های مختلف آن وجود ندارد و به زبان ساده تر همه یک رده هزینه مشابه دارن. برگن، تروندهایم ، استاونگر و شهر های دیگر بسیار گران ‌قیمت هستند. البته هزینه خورد و خوراک در استاونگر بسیار گران است.

لیست برخی از دانشگاه های معروف جهت تحصیل در نروژ

تجارت، علوم و هنر جزء رشته هایی هستند که به خوبی توسط دانشگاه ‌های نروژ ارائه می شوند. برخی از موسسات دوره‌ های تخصصی مرتبط با صنعت انرژی را ارائه می‌کنند. موسسات بزرگ‌تر بسیاری از برنامه‌های مدیریت بین‌المللی را در گستره وسیعی از حوزه‌های موضوعی اداره می‌کنند. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

·       The Arctic University of Norway در ترومسو نروژ

·       University of Nordland ( دانشگاه دولتی)

·       University of Agder در کریستیان‌ساند

·       دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ (NTNU)

·       دانشگاه علوم اجتماعی نروژ

·       دانشکده تجارت نروژ، اسلو

·       دانشگاه استاونگر

·       دانشگاه برگن

·       دانشگاه اسلو

دیگر موسسات که نوعی از آموزش با زبان انگلیسی (یا معادل) جهت تحصیل در نروژ را ارایه می‌دهند

·       آکادمی ملی هنر برگن ( هنر و طراحی)

·       دانشگاه برگن ( مهندسی نرم افزار)

·       University of South-Eastern Norway (ارائه رشته های علوم اجتماعی ، تجارت ، مهندسی ، علوم دریایی ، علوم بهداشتی ، بینایی سنجی و معلمی)

·       Norwegian Academy of Music (ارائه رشته موسیقی)

·       Østfold University College ( بازیگری)

·       Telemark University College (علوم زیست محیطی ، فناوری انرژی)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد